Algemeen

Bij het waterskiën of wakeboarden wordt je door onze boot aan een touw over het water getrokken tot een snelheid van ongeveer 35 á 40 km/h. Voor beginners houden we de snelheid in het begin uiteraard een stuk lager en kunnen we dit indien gewenst langzaam opbouwen. Wij zorgen er voor dat alle benodigde materialen aanwezig zijn, neem alleen wel zelf een handdoek, zwembroek en eventueel kleding voor na het watersporten mee. Voorafgaand aan alle activiteiten beginnen we met een korte uitleg in de haven. Na afloop kun je gebruik maken van de douches in de haven en is er een terras waar je terecht kan voor een hapje en/of drankje.

Wakeboarden

Wakeboarden is te vergelijken met snowboarden, maar dan op het water. Omdat veel beginners in eerste instantie moeite hebben met de waterstart aan de kabel, beginnen we naast de boot aan een buis (side boom). De waterstart aan de buis is een makkelijker dan aan de kabel omdat je omhoog getrokken wordt in plaats van naar voren en je hebt meer stabiliteit. Je leert hierdoor wel vast welke techniek je moet gebruiken om uit het water te komen en kan de instructeur makkelijk tips geven om de starttechniek en houding te verbeteren. De volgende stappen zijn wakeboarden aan een kort touw achter de boot, een lang touw achter de boot, frontside en backside sturen, en wellicht een sprongetje wagen op de hekgolf.

Waterskiën

Over het algemeen is waterskiën iets makkelijker dan wakeboarden. Als je nog niet eerder op waterskies hebt gestaan kunnen we ook hierbij beginnen aan de side boom naast de boot om de waterstart onder de knie te krijgen. Deze buis geeft je de stabiliteit die je nodig heb bij de eerste starts. Als dit lukt is de volgende stap aan een kort touw achter de boot. Het voordeel is dat je nog wel omhoog getrokken wordt waardoor de waterstart wat makkelijker is dan met een lang touw. Als dit goed gaat doen we het lange touw er aan en beginnen we met sturen. Echte waaghalzen kunnen ook proberen om te monoskiën.